معرفی غذاهای سنتی کیش

غذا مجبوس لحم کیش

معرفی:اصلی ترین غذای محلی تور کیشجزیره کیش را می توان مجبوس لحم دانست. این غذای خوشمزه از پخته شدن برنج با ادویه های عربی، نخود و کشمش درست می شود و همرا با گوشت، مرغ و یا ماهی سرو می شود. مجبوس لحم یکی از مهمترین غذاهای مجالس و مهمانی های بومیان جزیره کیش محسوب می شود.

غذا مجبوس لحم کیش

مواد لازم:

برنج                         4 پیمانه
مرغ یا گوشت             4 تکه
پیاز                          یک عدد
گوجه فرنگی              4 عدد
تخم گشنیز              یک چهارمتور لحظه آخری کیش قاشق چایخوری
رازیانه                     نصف قاشق چایخوری
زیره سبز                 یک قاشق چایخوری
فلفل سیاه              یک قاشق چایخوری
میخک درسته           4 عدد
چوب دارچین            دو تکه کوچک
هل نکوبیده             5 عدد
زردچوبه                 یک قاشق غذاخوری
نمک                      به میزان لازم
 
غذا مجبوس لحم کیش
 
طرز تهیه:

گوجه فرنگی ها را رنده کنید و کنار بگذارید.مرغ  یا گوشت گوسفند را در یکتور کیش تابستان 98 قابلمه مناسب قرار دهید و به همراه چوب دارچین 3 عدد میخک دانه های فلفل سیاه هل زردچوبه و گوجه فرنگی رنده شده روی حرارت قرار دهید.مقداری آب روی گوشت یا مرغ و ادویه ها بریزید و صبر کنید تا کاملا پخته شوند. دقت کنید که میزان آب باید بیشتر از میزان معمولی باشد زیرا باید از باقی مانده آب گوشت برای طبخ برنج استفاده کنید.تخم گشنیز را با رازیانه باقی مانده میخک و زیره داخل آسیاب بریزید تا پودر شوند.برنج را که از قبل خیس کرده بودید داخل آب مرغ بریزید و در نهایت ادویه جات پودر شده را هم به آن اضافه کنید.برنج را دم بگذارید. بعد از اینکه برنج دم کشید آن را داخل یک ظرف مناسب بکشید و تکه های مرغ و یا گوشت را روی آن قرار دهید.


غذای مرگوگ کیش

معرفی:مرگوگ یا مرقوق نام یکی از غذاهای محلی جزیره کیش و از معدود خوراک هایتور کیش تیر 98 این منطقه است که در طبخ آن ماهی ها نقشی ندارند.این روزها مرگوگ را می توان در رستوران های جزیرۀ کیش به راحتی پیدا کرد.پخت و آماده کردن این غذا نیز اصلا سخت نیست.

غذای مرگوگ کیش

مواد لازم:

گوشت با استخوان

خورش آرد سنگک

بادمجان

سیب زمینی

گوجه فرنگی

فلفل سبزتور کیش مرداد 98 تند

رب گوجه

پیاز

نمک و ادویه

 روغن

سیر

غذای مرگوگ کیش

طرز تهیه غذای محلی مرگوگ:

آرد سنگک را الک و بعد با آب مخلوط می کنند.این خمیر درست مانند خمیری است که برای پخت نان به کار می رود، یعنی باید مدتی به آن زمان داد تا در یک ظرف سرپوشیده بماند و اصطلاحاً ور بیاید.این زمان فرصت مناسبی است برای این که به مراحل دیگر پخت مرگوگ پرداخته شود.در این مرحله پیاز و سیر را تا آنجا که امکان دارد تور کیش شهریور 98خرد می کنند و در روغن تفت می دهند. سپس گوشت را که از قبل شسته و خرد کرده اند به آن اضافه می کنند. اگر گوشت ها ترد و تازه باشند می توان از همین آغاز نمک و ادویه را هم به آنها اضافه کرد.حالا باید گوجه ها را رنده کرده، همراه با رب به محتویات قابلمه بیفزایند و اجازه بدهند تا برای مدتی همه به اتفاق بپزند.در این فاصله سیب زمینی، هویج، فلفل سبز و بادمجان را خرد کرده، همراه با چند پیمانه آب به غذا اضافه می کنند.وقتی همه این اجزا به ویژه گوشت ها به خوبی پخته شدند، باید به سراغ خمیری رفت که حالا دیگر شرایط مطلوب را پیدا کرده و برای اضافه شدن به مرگوگ اعلام آمادگی می کند.از خمیر، تکه های کوچکی جدا می نمایند، هر تکه را با وردنه نازک و گرد می کنند. گاهی برای این کار از قالب گرد استفاده می شود که شکل مرتب تری به غذا می دهد.این تکه های خمیر را دانه به دانه و با فاصۀ زمانی یکی دو دقیقه داخل قابلمه می اندازند تا به هم نچسبند و مدتی صبر می کنند تا خمیرها نیز پخته و غذا کاملاً آماده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.